És un mètode que té com a objectiu a través de la música i la psicologia millorar el funcionament físic, mental i social de les persones. La musicoteràpia fa l’ús de sons, trossos musicals i estructures rítmiques per aconseguir diferents resultats terapèutics a nivell psicològic.
En que ens pot ajudar?
És la regulació de l'estat d’ànim. Utilitzem trossos musicals per alegrar-nos en la depressió o per calmar-nos en mig d’estats d’excitació produïts per la ràbia, el estrès o el temor.
Ens ajuda per millorar l’aprenentatge, exercicis rítmics per millorar la coordinació i la resistència física.
Origen, història i desenvolupament de la musicoteràpia
Els primers musicoterapeutes van ser els chamans, metges bruixots tribals, els quals comencen a utilitzar càntics, estructures rítmiques repetitives pers induir estats de consciència a nivell col·lectiu amb afinitats religioses, com també per treure els mals esperits. L’ús ritual de la música és aplicat en totes les grans cultures de l’antiguitat, no va ser fins al 1950 als Estats Units quan es reconeix la musicoteràpia com a professió. Per tant la música sempre ha estat present en les nostres vides.
La música estimula el cervell per la via auditiva, quan cantem o toquem instruments el cervell es veu forçat a:
· Organitzar
· Sincronitzar
El nostre cant o el nostre moviment per adaptar-se al ritme de l’activitat.
Es treballen aspectes:
· Cognitius
· Emocionals
· Socials
· Físic
· La concentració
· L’atenció
· La memòria
· La capacitat d’anticipació
- La música és també una eina útil per a la comunicació i per a l’intercanvi d’idees i sentiments amb altres nens o amb nosaltres mateixos.
- La música està a l’abast de tothom i que tots podem gaudir-ne.
Musicoteràpia per a nens
- És una eina terapèutica i pedagògica que pot ser utilitzada en molts àmbits i de múltiples formes. No són classes de música, va més enllà que l’educació musical.
- En la musicoteràpia podem ajudar al nen a reduir els seus nivells d’activació per aconseguir un equilibri saludables.
- La música ens transmet alegria, amor, diversió, expressió ajudant així la nostra salut integral. Els nens creen, inventen, viatgen, estimulen el seu cos, la seva ment, el seu cor fent així nens més feliços.
- Si un nen és feliç i es sent estimat, serà un adult feliç i amb grans capacitats per estimar.
- Quant abans exposem la música al nen més beneficis li aportarà, l’ús de cançons per ensenyar habilitats acadèmiques, socials i motores s’ha convertit en una pràctica comú per alguns professors i educadors de música.
- Hi han molts estudis que demostren que la música i els seus components produeixen patrons d’activitat elèctrica cerebral. Això aporta a una major eficàcia a nivell del funcionament del cervell, no només en els processos cognitius sinó també com a regulador de les funcions vegetatives de l'organisme.
- La música posseeix uns valors universals que afecten a totes les persones i que es defineixen per el ritme, l’harmonia, la melodia i el to.
- Així la musicoteràpia ha de descobrir la personalitat musical de cada pacient per seleccionar la música adequada perquè, segons la seva personalitat i estat d’ànim li pot ser més beneficiosa un tipus de música, o una altre.
Efectes de la músicotèrapia en els nens:
- Fisiologia: produeix canvis en el ritme cardíac i respiratori, així com la tensió muscular.
- Comunicació: estimula l’expressió dels problemes i les inquietuds
- Afectivitat: afavoreix el desenvolupament emocional i afectiu
- Sensibilitat: aguditza la percepció auditiva i tàctil.
- Educatives: ajuda a la formació, desenvolupament personal i superació de dificultats d’aprenentatge.
- Gràcies a la música el nen pot despertar altres capacitats intel·lectuals.
- Augmentar les capacitats de llenguatge, habilitats matemàtiques,...en totes les disciplines de la vida. Pot despertar altres capacitats intel·lectuals.
- Produir un gust per l’art.
- La melodia crea certa sensibilitat en els nens.
- Genera un programa preventiu de salut mental.
Com són les sessions
Les activitats musicals són engrescadores pel nen, i això els dona un paper important com a reforç per aconseguir un treball previ en aquelles tasques que d’entrada no li motivarien massa.
Poden ser individuals, en grup o en famílies, duren uns 45 minuts més no perquè, el nen es cansaria i solen ser entre 2 o 3 cops per setmana (depèn de la necessitat). Prèviament es fa una entrevista amb els pares i el nen per sabre per quin camí dirigir la teràpia i quin tipus de música es l’adequada pel nen alhora de fer-la (la música varia depenent de la persona, no en tothom té el mateix efecte).
Activitats que es realitzen:
- Cantar: es sol començar la sessió cantant una cançó de benvinguda (a la cançó pot sortir el nom del nen) d’aquesta manera, es comença ha integrar en la sessió d’una manera divertida on pot treballar una correcta estructura de les paraules i les frases.
- Audició musical: fomenta principalment l’atenció i el reconeixement dels sons.
- Jocs musicals: són totes aquelles activitats que tenen com a protagonista un instrument o una acció musical, que estan regides per unes normes que s’han de complir i que tenen un objectiu a aconseguir.
- Improvisació vocal i instrumental: l’infant és lliure de tocar o cantar el que vol, sempre dins d’uns límits. Fomentant l’expressió espontània i la creativitat.
- Composició de cançons: l’infant pot compondre una cançó canviant la lletra d’una cançó coneguda o inventant una nova melodia. Fomentant la creativitat i la imaginació.
- Finalment la sessió s’acaba fent una estona de relaxació.
Cal dir que en tot treball terapèutic els pares són molt importants, les seves pautes educatives en coordinació amb el musicoterapeuta seran decisives pel progrés positiu de l’infant.
Musicoteràpia amb nens discapacitats
La musicoteràpia es molt útil per la superació de problemes durant l’infantesa en alguns nens amb determinades capacitats poc desenvolupades. Per exemple en un nen autista el que necessita es aferrar-se en certs elements per sentir-se bé, segur ell mateix, la música es un element ideal per portar a terme aquest procés creant programes rutinaris musicals integrant la música a la seva vida, i en les activitats que fa diàriament.
En un nen sord, pot sonar a contradicció però també poden gaudir de la música i beneficiar-se de les seves qualitats terapèutiques a través de la musicoteràpia. Existeixen diferents graus, nens que perceben alguns sons i d’altres que són completament sords però, perceben la música a través de vibracions i sensacions que aquesta produeix. Amb la musicoteràpia aprenen a expressar-se, a desinhibir-se i a reforçar la seva autoestima. Ajuda a que el parlar sigui més rítmic i a través del cant aconsegueixen reforçar la llengua, controlar la salivació i la respiració.
Sentir el ritme a la pell els fa moure, ballar, i així d’aquesta manera aprenen a coordinar els moviments corporals, desenvolupar un millor equilibri i un millor control de postura.
En el vídeo que hem mostrat a la presentació es d’un nen amb discapacitat (en aquest cas el nen es cec), i que a través de la música, el cant descobreix noves emocions, sensacions que li produeixen satisfacció, plaer,... d’aquesta manera millora la seva autoestima i desenvolupa noves capacitats que li van bé pel seu aprenentatge cara el futur tant personal com laboral.
Vídeo del nen que varem mostrar a la presentació
Conclusions
Varem concertar una entrevista amb la Melissa Mercadal pscicòloga i musicoterapeuta, i entre l’entrevista i l’informació trobada varem arribar a les següents conclusions:
Existeix una enorme ventall de documentació científica sobre el tema, la música com part d’una teràpia es molt beneficiosa en tots els aspectes, potser no cura però ajuda a curar.
També es fa amb persones que no estan malaltes o que no tenen ningun problema, simplement per millorar el benestar personal, per desenvolupar la creativitat, per millorar l’aprenentatge, les relacions interpersonals i per l'estrès.
La musicoteràpia ens permet:
- Explorar els nostres sentiments
- Fer canvis positius en el nostre estat d’ànim i emocional
- Desenvolupar un sentit de control de la pròpia vida
- Millorar la socialització
És important fomentar la musicoteràpia a les escoles, de ser conscients que existeix un mètode terapèutic que pot ajudar als nens amb discapacitats com no. Per últim dir que la música està a l’abast de tothom i que tots podem gaudir-ne.
“Si es donés major
importància a la musicoteràpia
infantil dins de les aules,
seria possible que els nens
creixessin més sans”.
José Luís Osorio Acosta, Doctor i psicòleg
Per acabar la presentació varem fer una petita sessió de relaxació amb els companys de classe i professors seguint unes pautes d’estiraments i respiració, acompanyades d’una peça musical, instrumental de fons per fer més harmoniosa la sessió. Amb els nens utilitzaríem una cançó on aprenguessin els diferents hàbits que hi ha com per exemple: el de rentar-se les mans, les dents, com menjar bé, com vestir-se,...
Treball realitzat per: Irene Gras i Eli Puig
Mòdul 1: L’escola d’educació Infantil 1
Professors: Loles Gonzàlez i Francesc Garreta
Estudis: 1er d’ Educació Infantil
Grup: 1H
FPCEE, Blanquerna
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada